حسابداری|شرکت حسابداری| موسسه حسابداری | خدمات مالی مالیاتی

حسابداری|شرکت حسابداری| موسسه حسابداری | خدمات مالی مالیاتی

حسابداری|شرکت حسابداری| موسسه حسابداری | خدمات مالی مالیاتی

حسابداری|شرکت حسابداری| موسسه حسابداری | خدمات مالی مالیاتی

دلایل اخذ مالیات بر ارزش افزوده

اهمیت-و-دلایل-اخذ-مالیات-بر-ارزش-افزوده-مشاورین-تهران-و-شرکا-TCP-Tehran-Consulting-Partners

دلایل اخذ مالیات بر ارزش افزوده

امروزه در بازار بین المللی نوسانات قیمت نفت اقتصاد مارا به شدت تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل دولت از درآمد ثابتی برخوردار نمیباشد. از سوی دیگرامروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 90 درصد از درامد دولت از درآمدهایمالیاتی از قبیل مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات عملکرد و … تامین میگردد. در کشور ما نیز مالیات می‌تواند منبع درآمد مهمی در بودجه عمومی کشور محسوب شود و به‌عنوان ابزار کار امد در ایجاد اشتغال، توازن حساب‌های ملی و بین‌المللی، تخصیص منابع، تعادل و ثبات قیمت‌ها، و توزیع درآمد بین طبقات و ارگان های اقتصادی جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

دلایل وضع مالیات بر ارزش افزوده

یکی از ابزارها ی مهم در اقتصاد هر کشور مالیات است. تغییرات در  نرخ‌های مالیاتی موجب پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور میگردد.

افزایش یافتن در نرخ مالیات در بلندمدت، موجب کم شدن انگیزه تولید میشود و باعث کاهش سطح اشتغال، تولید و تجارت میگردد و در کوتاه‌مدت موجب رکود شده و حتی رکود را  تشدید مینماید.

از این رو استفاده نمودن از شکل های دیگر مالیات که علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت، اختلال و بی نظمی کمتری در نظام اقتصادی کشور ایجاد نماید، اجتناب ناپذیر میباشد.

بر همین اساس ، متناسب با رهنمودهای کلی برنامه توسعه در راستای کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور از طریــق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش بیابد. به طور کلی مالیات بر ارزش افزوده مالیات چند مرحله ای است که در مراحل تولید و توزیع و واردات کالا به شکل درصـدی از ارزش افـــزوده ی کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده از مصرف کننده ی کالا و خدمات اخذ میشود.

برتریت مالیات بز ارزش افزوده از نگاه دولت ها

  • مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش انگیزه های سرمایه گذاری میشود ومانع منتقل شدن سرمایه از بخشهای مولد به بخشهای خدماتی میگردد و بدون اینکه انگیزه سرمایه گذاری و تولید را از بین ببرد، به عنوان منبع درآمد جدید و مهمی به منظور افزایش یافتن درآمدهای دولت به کار گرفته میشود.
  • در نظام مالیات بر ارزش افزوده، کالاهای صادراتی در مراحل مختلف تولید و توزیع معاف از پرداخت مالیات میباشند. ولی، کالاهای وارداتی مشمول مالیات میباشند، که این فرایند موجب بهبود و رونق وضعیت تراز بازرگانی خارجی و افــزایش نسبی توان صادراتی کشور میگردد.
  • رفـع نمودن نارساییها و کاستی های  سایر مالیاتها
  • بیطرفی و در واقع خنثی بودن مالیات بر ارزش افزوده نـسبت بـه مـواردی مانندتجـارت، اشـتغال ،توزیع عوامل تولید، سـرمایه گذاری و…
  • کارآیی بالای این نوع مالیات و امکـان و انگیـزة کمتر برای فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده
  • هز ینـه نـاچیز وصـول مالیات بر ارزش افزوده در مقایـسه با سایر مالیاتها
  • انعطاف پذیری و سهولت این نوع مالیات به جهت اجبار مؤدیـان برای  نگهداری فاکتورها و اسناد فروش

مالیات بر ارزش افزوده به دلایلی مانند جلوگیری از اخذ  مالیات‌‌های مضاعف در تولید و فروش، امکان پوشش دهی  فعالیت‌های بنگاه ‌های اقتصادی از طریق مالیات بر ارزش افزوده آنها، و در نهایت توانایی در گسترش پایه مالیاتی کشور ، به عنوان یک کنترل داخلی از جهت اجرایی به منظور کاهش فرار مالیاتی توجه سیاست گذاران خارجی را جلب نموده است.
در نتیجه از مهرماه سال 1387 ، قانون مالیات بر ارزش افزوده در سیستم مالیاتی کشور ما اجرایی گردیده است.

نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا

 

جستجوهای مرتبط با ما: شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران، حسابداری در تهران،مشاور مالی و مالیاتی،  مشاوره مالی و مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی، مشاور مدیریت مال،حسابداری شرکتها، حسابداری شرکتها تهران

خدمات حسابداری,شرکت حسابداری,موسسه حسابداری,مشاوره مالیاتی,خدمات مالیاتی,خدمات حسابداری

شرکت-حسابداری-خدمات-مالی-و-مالیاتی-TCP-مشاورین تهران وشرکا

مراحل و اصول حسابداری دولتی:

مراحل خرج حسابداری دولتی :

1)تشخیص

در حسابداری دولتی عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداخت هایی که انجام آن برای اجرای برنامه های دستگاه دولتی ضروری است.

2)تامین اعتبار

عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین .

3)تعهد:

از نظر قانون محاسبات عمومی عبارت است از ایجاد دین برعهده دولت به دلیل :

الف) تحویل کالا یا انجام دادن خدمات .

ب) اجرای قراردادهایی که با رعایت مقرارت انجام شده .

ج) احکام صادر شده از مراجعه قانونی .

د) پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمان های بین المللی .

4)تسجیل :

عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد اثبات کننده بدهی

5) صدورحواله

حواله اجازه ای است که کتبا به وسلیه ی مقامات مجاز جهت پرداخت از محله اعتبارات مصوب عهده ذی حساب در وجه ذی نفع صادر میشود .

6) درخواست وجه

سندی است که ذی حساب برای در خواست وجه وو دریافت آن صادر کند .

7) هزینه

پرداخت هایی که به طور قطعی در مقابل تعهد صورت مگیرد.

اصول حسابداری دولتی:

1)ضرورت کنترل بودجه

طبق این اصل سیستم حسابداری دولتی باید به گونه ای ثبت شود که بودجه تصویب شده ثبت شود .

2)تقدم قوانین بر اصول حسابداری

در مواردی که قوانین و مقرارت با استاندارهای حسابداری تضاد داشته باشد قانون همواره مقدم است .

3)اصل تقدم تامین اعتبار به ایجاد تعهد

در دستگاه های اجرایی قبل از ایجاد هرگونه تعهد خرید کالا یا خدمات باید اعتبار لازم در بودجه پیش بینی شده باشد در غیر این صورت مسئولین اجازه تعهد ندارن .

4)اصل تقدم روش تعدی به نقدی

از آنجا که حسابداری تعهدی دقیق ترین روش ثبت مالی است وتمام عملکردهای مالی با این روش انجام میشود.

دستگاه های اجرایی حسابداری دولتی :

1)وزارتخانه

واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این عنوان شناخته میشود درحال حاضر در ایران 21وزارتخانه وجود دارد .

2) معاونت راهبردی رئیس جمهور و سازمان مدیریت

به دلیل تعدد فعالیت های سازمان مدیریت در چند سال گذشته سازمان مدیریت منحل ووظایف آن به معاونت راهبردی رئیاست جمهورواگذار شد ولی به جهت ضرورت وجود سازمان مدیریت به عنوان مرکز برنامه ریزی مالی کشور سال 94 این سازمان مجددا احیا گردید که 4 وظیفه اصلی را به عهده دارد :

  • نظارت مستمر اجرای برنامه ها و طرح ها و پیشرفت سالانه ی آنها .
  • مراقبت در اجرای درست قوانین استخدامی کشور.
  • ارزشیابی عملکرد دستگاه ها .
  • برنامه ریزی بودجه و نظارت بر اجرای درست آن

نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا

 

جستجوهای مرتبط با ما شرکت جسابداری : شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران، مشاور مالی و مالیاتی،  مشاوره مالی و مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی،حسابداری شرکتها، حسابداری شرکتها تهران

شناسایی مودیان مالیاتی و نحوه رسیدگی به پرونده آنها

مشاورین_تهران_و_شرکا_خدمات_مالی_و_مالیاتی

شناسایی مودیان مالیاتی و نحوه رسیدگی به پرونده آنها  

طبق قوانین و مقررات مالیاتی منظور از شناسایی مودیان مالیاتی اقداماتی هستند که در جهت شناخت هویت مودیان مالیاتی نوع و میزان فعالیت اقتصادی و سایر منابع درامد مشمول مالیات آنها انجام میگیرد .

روشهای شناسایی مودیان مالیاتی :

  • شناسایی مودیان مالیاتی میتواند از طریق واحد یابی بر اساس محدوده جغرافیایی تحت پوشش واحد های مالیاتی صورت گیرد.
  • شناسایی مودیان مالیاتی میتواند با استفاده از اطلاعات سایر دستگاهها و اتحادیه ها باشد .
  • شناسایی مودیان مالیاتی میتواند با ارسال اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی سایر مودیان به ادارات امور مالیاتی ذیربط توسط ماموران مالیاتی باشد.

رسیدگی و تشخیص درامد مودیان مالیاتی :

وظیفه تشخیص ماخذ یا درامد مشمول مالیات مودیان مالیاتی و تعیین مالیات با سازمان است و حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا ماموران مالیاتی محول می گردد.

نحوه رسیدگی به پرونده های مودیان مالیاتی :

کارشناس ارشد مالیاتی نظر خود را در مورد پرونده های مودیان مالیاتی برای رسیدگی و اظهار نظر به رئیس گروه مالیاتی گزارش می نماید چنانچه رئیس گروه مالیاتی پس از رسیدگی نظر کارشناس ارشد مالیاتی را قبول نماید، مراتب جهت امضا و صدور برگه تشخیص به کارشناس ارشد مالیاتی ارجا و در غیر این صورت با مسولیت خود نسبت به امضا و صدور برگه تشخیص که توسط کارشناس ارشد مالیاتی ذیریط تهیه خواهد شد اقدام می نماید.

همچنین ادارات کل امور مالیاتی می توانند رسیدگی و تشخیص پرونده های مالیاتی را قبل از مطالبه مالیات مودیان مالیاتی بر اساس سطح اهمیت آنها به ماموران مالیاتی و یا بصورت گروهی به بیش از یک مامور مالیاتی محول نمایند که در این موارد امضا کننده برگه تشخیص مسئول کلیه مندرجات آن از هر حیث می باشد. در صورتیکه اظهار نامه مودیان مالیاتی عینا مورد پذیرش ماموران مالیاتی قرار گیرد برگ قطعی مالیات صادر و به مودی ارسال می شود.

مهلت رسیدگی به اظهارنامه در صورتیکه مودی در مهلت مقرر  اظهارنامه را تسلیم نموده باشد یکسال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه خواهد بود و لی در صورتی که مودی در مهلت مقرر ارسال نکرده باشد به مدت پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می باشد.

 

نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا

 

جستجوهای مرتبط با ما: شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران، حسابداری در تهران،مشاور مالی و مالیاتی،  مشاوره مالی و مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی، مشاور مدیریت مالی

مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی

TCP_Accounting-in-Iran

مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی

مراجع اداری

قطعا مودیان مالیاتی این حق را دارند که به میزان مالیات تشخیص داده شده توسط مقامات مالیاتی اعتراض کنند به این نحو که مؤدی ظرف سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص می‌تواند به مندرجات برگ تشخیص اعتراض نماید.

در مرحله اول برای تسریع رسیدگی به پرونده های مالیاتی، اعتراض به صورت اداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و طبق مقررات ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم، در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ میشود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا توسط وکیل تام‌الاختیار خود ( کارمند حقوق بگیر و یا وکیل قانونی )  به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

مسئول مالیات باید در دفتر مربوطه درخواست مودی را ثبت نماید و ظرف مهلتی که نباید بیش از سی روز از تاریخ ثبت درخواست مودی می باشد به موضوع رسیدگی کند. به این صورت که اگر مدارک و اسناد ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی بداند آن را رد کند و مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید.

ودر صورتی که مسئول مربوط تشخیص دهد مدارک و اسناد موجود تاثیر بر تعدیل درآمد دارد و تشخیص او مورد قبول مودی قرار گیر مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضاء مسئول و مودی خواهد رسید همچنین سازمان امور مالیاتی کشور میتواند بنا به درخواست ادارات کل امور مالیاتی توافق با مودی موضوع این ماده را موقتا به رئیس گروه مالیاتی واگذار نماید. درواقع میتوان گفت قانون گذار برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی و اتلاف وقت و تاخیر در پرداخت مالیات از وارد شدن پرونده های مالیاتی در جریان حل اختلاف به روش شبه قضایی جلوگیر میکند و در صورتی که اختلاف بین مودی و دستگاه مالیاتی حل گردیده باشد برگ قطعی مالیات صادر و مودی موظف به پرداخت مالیات میباشد.

اما اگر مدارک و اسناد ابرازی مودی مورد قبول مسئول مربوطه در اداره امور مالیاتی قرار نگیرد و توافقی هم حاصل نشود باید در ظهر برگ تشخیص منعکس شود و پرونده های مالیاتی را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف ارجاع نماید .

هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی

امروزه برای حل و فصل اختلاف های پرونده های مالیاتی هیاتی تشکیل شده است به نام هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی که برای تسریع در رسیدگی، اجرای عدالت مالیاتی و جلوگیری از طولانی شدن دادرسی میباشد و  هم از طرفی این هیات به صورت تخصصی به موضاعات مالیاتی رسیگی میکند در واقع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی به جز مواردی که قانون برای آن مرجع دیگری پیش بینی کرده است به عهده هیات حل اختلاف مالیاتی میباشد.

 

نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا

 

جستجوهای مرتبط با ما شرکت جسابداری : شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران، مشاور مالی،  مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، مشاوره مالیاتی، دفاع مالیاتی،  مشاوره مدیریت مالی،حسابداری شرکتها، حسابداری شرکتها تهران

آشنایی با جرائم ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی و دفاتر مالیاتی

جرائم-عدم ارائه اظهارنامه و دفاتر مالیاتی--مشاورین-تهران-و-شرکا

آشنایی با جرائم ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی و دفاتر مالیاتی 

طبق ماده 192مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در خصوص تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودیان اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل بندهای (الف) و (ب) در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی مشمول ۴۰ درصد جریمه غیرقابل بخشودگی و سایر اشخاص مشمول ۱۰ درصد جریمه قابل بخشودگی بودند.

در خصوص جرایم ناشی از کتمان درآمد در اظهارنامه مالیاتی اگر مودیان اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند اما درآمدشان را کتمان کنند یا هزینه‌ها را غیرواقعی اعلام‌ کنند، مشمول ۳۰ درصد جریمه نسبت به مالیات کتمان شده خواهند بود.

اگر فردی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکند علاوه بر اینکه نمی‌تواند از معافیت‌ها و تسهیلاتی که در قانون پیش‌بینی شده استفاده کند، به هر میزان درآمدی که کسب می‌کند، مشمول مالیات است و از این بابت مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه نیز می‌شود

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی باعث جایزه یک درصدی و تاخیر در اظهارنامه موجب جریمه ۲.۵درصدی در هر ماه می‌شود.

 نکته

  • درصورتی‌که مودیان حساب سود و زیان و یا ترازنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر ارائه ندهند، مشمول پرداخت جریمه‌ای ۲۰ درصدی خواهند شد.
  • عدم تسلیم دفاتر قانونی مودیان، پرداخت جریمه‌ای ۲۰ درصدی را در پی خواهد داشت.
  • درصورتی‌که دفاتر ارائه‌شده مودیان به ادارات مالیاتی مردود اعلام شود، اشخاص موظف به پرداخت جریمه‌ای ۱۰ درصدی خواهند بود.

همچنین مودیانی که اظهارنامه الکترونیکی ارائه کنند می‌توانند ۳۰ درصد از مالیات خود را به صورت نقدی و همراه اظهارنامه پرداخت کنند و بقیه ۷۰درصد مالیات خود را ظرف ۷ ماه در هفت قسط مساوی پرداخت کنند.

مودیانی که اظهارنامه دستی و کاغذی ارائه کنند می‌توانند ۵۰درصد مالیات را نقدی و ۵۰ درصد بقیه را در ۵ قسط مساوی پرداخت نمایند